Saturday, July 28, 2012

Petikan Daripada Berita Harian : Tak memilih jurusan ditawarkan

Kuala Terengganu: Semua lepasan matrikulasi dan STPM dengan Gred Nilai Purata Kumulatif (CGPA) 2.8 ke atas yang gagal meneruskan pengajian, akan ditawarkan tempat di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata semua 1,246 pelajar yang mendapat CGPA 2.8 ke atas berpeluang ke IPTA dengan syarat tidak memilih jurusan ditawarkan dengan surat tawaran akan dikeluarkan pertengahan bulan depan bagi sesi pengajian September ini.

Tiada peluang jika tolak tawaran

Jika mereka menolak tawaran itu, maka tiada peluanglah. Mereka boleh mula mendaftar seperti pelajar lain September nanti, katanya selepas merasmikan penarafan Institut Oseanografi dan Sekitaran (INOS), Universiti Malaysia Terengganu (UMT) sebagai Pusat Kecemerlangan Pengajian Tinggi (HICoE), di sini semalam.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Pengarah UMT, Tan Seri Dr Zaharudin Idrus; Ahli Lembaga Pengarah UMT, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dan Naib Canselor UMT, Prof Datuk Dr Ibrahim Komoo.

Dengan penarafan itu, INOS diberi suntikan dana RM3 juta setahun bagi tempoh tiga tahun bermula 2012 sebagai tanda sokongan kementerian untuk melonjakkan keupayaan dan pencapaian institut berkenaan dalam bidang tujahan dan lestari ekologi marin.

UMT Institusi ketujuh diiktiraf

UMT adalah institusi pengajian tinggi ketujuh menerima pengiktirafan itu selepas Power Energy Dedicated Advanced Centre, Universiti Malaya (UMPEDAC); Medical Molecular Biology Institute, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKMBI); Institute of Melocular Medicine Research dan Universiti Sains Malaysia (INFORMM).

Institute of Biological Sciences, Universiti Malaya (ISB); Centre of Drug Research, Universiti Sains Malaysia (CDR) dan Accounting Research Institute Universiti Teknologi Mara (ARI).

Dengan penarafan sebagai HICoE, ia dapat memastikan hasrat kementerian dalam memastikan aktiviti penyelidikan dan inovasi di IPT memperoleh sumber mencukupi bagi menyokong Sistem Inovasi Kebangsaan.

0 comments: