Sunday, July 8, 2012

Kisah Teladan : Raja Terbaik - Memilih Imam

Sultan Muhammad al-Fatih bukan sahaja menjaga amalan-amalan yang wajib, malah kosisten dalam menjaga amalan-amalan sunat. sejarah telah melakarkan betapa kata-kata ini telah dikotakan dalam kehidupan beliau.

Pada hari Jumaat pertama selepas kota Constantinople ditawan, baginda dan tenteranya masuk ke Hagia Sophia untuk mendirikan solat Jumaat. Di sini, telah berlakunya peristiwa pemilihan imam Jumaat yang pertama. Apa yang menarik, rahsia kejayaan sultan terbaik ini terdedah.

Pada mulanya, sultan Muhammad al-Fatih mencadangkan gurunya, Sheikh Shamsuddin sebagai imam. Namun, gurunya menolak dengan rendah hati. untuk mencari yang layak, baginda telah memerintahkan seluruh pegawai dan tenteranya berdiri.

"Siapa antara kamu yang tidak pernah meninggalkan solat fardu sejak baligh walaupun sekali, sila duduk!". Tiada seorang pun yang duduk.

"Siapa antara kita yang tidak pernah meninggalkan solat Rawatib sejak baligh walaupun sekali, sila duduk!". Ada sebahagian tentera duduk.

"Siapa antara kita yang tidak pernah meninggalkan solat sunat Tahajud sejak baligh walaupun satu malam, sila duduk!". Kini, semua tentera duduk kecuali Sultan Muhammad al-Fatih.

Inilah peristiwa yang berlaku ketika pemilihan imam bagi solat Jumaat kali pertama di Masjid Hagia Sophia yang asalnya ialah sebuah Gereja Besar St. Sophies. Pada mulanya, baginda mencadangkan gurunya, akhirnya terserlah bahawa baginda sendiri orang yang paling layak menjadi imam.

(Dipetik daripada Majalah Solusi Isu No. 45 m/surat 17)

0 comments: