Monday, November 8, 2010

Hala Tuju Selepas SPM 2010

Tinggal beberapa hari lagi untuk pelajar Tingkatan 5 untuk menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang akan menentukan hala tuju masa depan mereka. Adakah mereka sudah bersedia atau masih terkial-kial untuk memantapkan ilmu di dada, tiada yang tahu, kecuali diri mereka sendiri dan Allah S.W.T sahaja.

Kadang-kadang guru yang lebih memikirkan masa depan pelajar berbanding pelajar itu sendiri, tetapi kita mesti sedar sebagai orang yang lebih dewasa dan pernah menempuhi zaman tersebut, seharusnya kita membimbing mereka. Namun terdapat pelajar yang tegar dan tidak mahu berubah, pelajar seperti ini tiada dapat yang mengajar mereka kecuali membiarkan mereka melalui jalan berliku tersebut kerana manusia akan belajar melalui kesilapan dan pengalaman yang lepas.

Selepas SPM nanti apakah pilihan-pilihan yang mereka boleh pilih :
  1. Memasuki alam pekerjaan.
  2. Memasuki program matrikulasi
  3. Memasuki Tingkatan 6
  4. Mengambil sijil kemahiran
  5. Menyambung ke peringkat diploma
Jika pelajar ingin meneruskan pembelajaran maka perlulah memikirkan tentang kos pengajian. Seringkali pelajar terjebat dengan pinjaman PTPTN kerana ia cara mudah untuk menanggung kos pengajian tersebut tanpa disedari mereka akan mengambil masa sehingga 7-8 tahun untuk membayar kembali pinjaman tersebut. Tidak banyak keluarga yang dapat menanggung kos pembelajaran anak masing-masing.Faktor bilangan anak yang ramai turut menyebabkan kita bergantung dengan pinjaman pembelajaran ini, apa boleh buat.....setelah tamat pembelajaran...ditangan kanan tergengam kemas sijil/diploma/ijazah...manakala ditangan kiri tersorot butiran pinjaman yang sangat memeningkan kepala....fikir-fikirkanlah.....