Thursday, March 5, 2009

Petikan daripada Akhbar Harian Metro : Nasib Cikgu . . .


Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang guru wanita mengalami detik mengerikan apabila mukanya disimbah cecair kimia oleh seorang lelaki tidak dikenali di depan sebuah sekolah menengah di Bangsar di sini, petang kelmarin.

Selain trauma, perbuatan gila lelaki bermotosikal itu mengakibatkan mata kanan mangsa nyaris buta apabila rosak teruk pada kornea dan kesan lecur di anggota badan.

Dalam kejadian jam 4 petang, guru berkenaan yang mahu dikenali sebagai Ju sedang menunggu suaminya di depan pagar sekolah berkenaan selepas sesi persekolahan.

Mangsa ternampak seorang lelaki bermotosikal berusia 30-an dan memakai topi keledar penuh memasuki sekolah dalam keadaan mencurigakan.

“Saya tidak mengesyaki apa-apa, tetapi melihat lelaki terbabit melakukan satu pusingan di kawasan berkenaan sebelum memberhentikan motosikal di depan pagar.

“Selepas beberapa minit, dia mengeluarkan sesuatu seperti botol cecair sebelum mengisinya ke dalam satu cawan plastik,” katanya.

Ju berkata, tanggapan lelaki itu sedang menunggu anak ternyata meleset apabila dia menghidupkan enjin motosikal sebelum menghampiri dan menyimbah mukanya dengan cecair terbabit.

Dia menjerit sekuat hati meminta pertolongan dan sempat ternampak beberapa pelajar turut terkena simbahan.

Apabila Ju merasai muka serta badan amat panas, dia segera ke tandas sekolah untuk membasuhnya. Dakwa guru mata pelajaran Bahasa Inggeris itu, awalnya dia menyangka cecair cili, bagaimanapun terkejut apabila mata kanannya tidak dapat dibuka selain lecur di tubuh dan kesan terbakar pada colinya.

“Suami saya yang juga anggota polis tiba setengah jam kemudian membawa saya ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk menerima rawatan lanjut.

“Doktor yang merawat saya memaklumkan 70 peratus kornea mata saya rosak dan tidak pasti jenis cecair itu. Doktor juga meminta saya datang semula untuk rawatan susulan,” katanya yang membuat laporan di balai polis berhampiran.

Menurutnya, dia yang lebih setahun mengajar di sekolah itu terkilan dengan kejadian berkenaan.

Ini kerana dia tidak pernah bermusuhan dengan sesiapa, apatah lagi memarahi atau memukul pelajarnya.

“Apa yang saya tahu sebelum kejadian, sedikit perselisihan faham berlaku apabila seorang guru disiplin memarahi beberapa pelajar sekolah kerana dipercayai bergaduh dengan orang luar.

“Lelaki misteri yang menyimbah cecair ke arah saya itu berkemungkinan tersilap sasaran berikutan wajah guru terbabit agak mirip dengan saya,” katanya yang enggan membuat sebarang spekulasi dan meminta polis menyiasat kes itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Menurutnya, polis sedang menyiasat motif sebenar kes terbabit.

2 comments:

azieramly said...

dunia pendidikan kini semakin mencabar. bukan sahaja menghadapi cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran malah menghadapi risiko yang tinggi terhadap nyawa dan diri...sekadar renungan dunia pendidikan pada masa kini.

jaarsmtd said...

memang tepat sekali, dunia pendidikan penuh cabaran dan perkara yg tidak diduga. diharapkan ibu bapa dapat membantu pihak sekolah untuk memantau dan memantapkan disiplin para pelajar. tanpa pelajar, maka tiadalah guru......