Tuesday, June 14, 2011

Petikan Daripada Utusan Malaysia : Program Pelajaran Ekuin diperkenal di sekolah

KUALA TERENGGANU 13 Jun - Jabatan Pendidikan Teknikal dan Vokasional Kementerian Pelajaran dengan kerjasama Majlis Ekuin Malaysia (MEM) telah memperkenalkan Program Pelajaran Ekuin kepada para pelajar di Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional sebagai subjek pilihan bermula tahun ini.

Setiausaha Eksekutif MEM, Datuk Malek Jeremiah berkata, program tersebut melibatkan pelajar tingkatan empat yang layak menyertai 'National Occupational Skills Standards in Equine 2012.'

Mereka bakal menjadi kelompok lepasan sekolah pertama yang memilih kerjaya di dalam industri ekuin.

Katanya, setakat ini, dua buah sekolah di Selangor telah dipilih menawarkan program perintis itu iaitu Sekolah Menengah Teknik Kajang dan Sungai Buluh.


"Kewujudan pelajaran ekuin di peringkat sekolah merupakan galakan tambahan kepada sukan ekuin dan ekuestrian negara apabila minat dalam sukan ini dapat diterapkan pada usia muda.

''Ia memberi peluang kepada mereka menggilap bakat lebih awal selain memberi peluang baru dalam bidang kerjaya yang makin berkembang.

"Kita yakin dengan sokongan kementerian terhadap sukan ini di kalangan pelajar mampu membawa negara berkembang lebih jauh dalam industri ekuin," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Terengganu Equesterian Resort (TER), baru-baru ini.

Dalam pada itu, beliau berkata, MEM sedang melatih seramai 10 orang guru dari kedua-dua buah sekolah terbabit untuk menjadi jurulatih bertauliah bagi membolehkan mereka melatih pelajar-pelajar masing-masing.

Katanya, latihan selama dua tahun itu merangkumi latihan menunggang, pengurusan, penjagaan serta peladaman kuda di mana latihan berkenaan mengikut silibus yang telah diguna pakai oleh kerajaan Australia dalam bidang yang sama.

"Selepas guru-guru tersebut tamat latihan itu, mereka akan diberi sijil tauliah dan turut berpeluang menceburi bidang ekuin selain melatih pelajar-pelajar mereka," ujarnya.

Sementara itu, Malek turut memaklumkan bahawa pihaknya turut membiayai sebuah sekolah maahad tahfiz yang terletak di Selangor untuk menyertai kelab poni selain seorang gadis dari negeri Kelantan yang dihantar ke Australia untuk mengikuti kursus Diploma Pengurusan Kuda.

"Kita berharap dengan cara ini dapat melahirkan lebih ramai mereka yang mahir dalam bidang ini," jelasnya.

0 comments: